Executive Coaching |
Aanleiding voor coachingExecutive Coaching biedt de mogelijkheid om stil te staan bij, na te denken over en keuzes te maken met betrekking tot relevantie kwesties in werk en leven. De afgelopen jaren gaven voor onze cliënten onder meer de volgende thema's aanleiding tot coachingstrajecten:
OnderzoeksgebiedenBepaalde onderzoeksgebieden spelen een belangrijke rol bij het vergroten van persoonlijke effectiviteit. Om die reden zullen deze in meer of mindere mate in het coachtraject aan de orde komen. De onderzoeksgebieden zijn:
Om deze redenen wordt bij ieder coachingstraject zowel veel aandacht besteed aan het nemen van individuele verantwoordelijkheid, als aan het afstemmingsproces met de directe werkomgeving. ResultatenErvaringen met management coaching worden veelal beschreven in termen als 'constructief', 'leerzaam','inspirerend', 'confronterend', 'reflexief' en 'perspectief biedend'. De volgende resultaten kunnen worden verwacht:
WerkwijzeIeder coachingstraject wordt individueel bepaalt. De meeste trajecten bestaan uit zes bijeenkomsten van circa 2,5 uur. Soms blijkt een traject van drie bijeenkomsten voldoende. In andere gevallen kan worden besloten tot 9 of 12 bijeenkomsten. Ook komt het voor dat periodiek bijeenkomsten worden gepland, bijvoorbeeld eenmaal per kwartaal. Vaak worden coachingstrajecten gevolgd in combinatie met een of meerdere van onze open trainingen.
Soms zijn er redenen om meer tijd per coachingsessie beschikbaar te hebben en een ochtend, middag of avond per bijeenkomst uit te trekken. Ook bestaat de mogelijkheid om coachingsintensives te volgen. Bijvoorbeeld wanneer in korte tijd belangrijke stappen genomen moeten worden. In dat geval wordt een bijeenkomst van meerdere dagdelen gepland. Fasen in het cochtraject |
Bij Executive Coaching worden de volgende fasen doorlopen:
- Doelbepaling: Vaststellen van de te bereiken doelen en prognose van de te verwachte tijdsinvestering.
- Verkenning; Inventarisatie van situaties die aanleiding hebben gegeven tot de gegenereerde vraagstelling.
- Strategie: Ontwikkelen van alternatieve inzichten en gedragsstrategieën.
- Implementatie: Het uitvoeren van alternatieve strategieën.
- Integratie: Het integreren van het geleerde in de werkomgeving.